Välkommen till "Vi vill ha mat", en mor-och-son-blogg som drivs i dialog mellan Ville och Lena Stjernström!
Den här bloggen handlar om mat, som handlar om kultur, skapande och hur vi uttrycker känslor.
Det handlar också om politik och om hur små och stora val i vår vardag påverkar oss själva och
människorna omkring oss. Vi älskar att laga, äta, uppleva och prata mat. Det här gör vi i bloggen:

  1. Lagar olika sorters mat och diskuterar dess roll i våra liv och samhällen.
  2. Skriver om mat som någonting större än vad som ryms på en tallrik eller i ett kök.
  3. Berättar för varandra vilka upplevelser vi haft av mat med vår egen livshistoria som bakgrund.
  4. Får tid att hänga med varandra. Att utmana oss själva och varandra att skriva och laga.

onsdag 20 november 2013

En vegetarisk hushen

Vanligtvis brukar jag inte tycka att vegetarisk mat som försöker efterlikna kött är särskilt spännande. Egentligen beror det nog inte på att det inte är gott, för det kan det vara. Kanske beror det istället på att jag tröttnat så mycket på att anmäla sig som vegetarian i olika sammanhang och serveras trista halvfabricerade greenburgare, quornbiffar eller sojafärser. Det irriterar mig att kockar inte har större fantasi än så när det kommer till att hitta ett alternativ till köttet. Eventuellt beror det på att jag vet att den vegetariska matkulturen kan stå för sig själv. Hursomhelst, häromveckan gjorde jag just en sån här vegetarisk tolkning av en kötträtt, och jag måste säga att resultatet blev strålande. Jag blir sällan såhär stolt med recept jag skapar. 

Det jag gjorde vara att förvandla en klassisk potatismos och köttbullar till "en vegetarisk hushen". Tallriken fyllde jag med potatismos, karameliserad gul- och rödlök, rårörda lingon, kokta ärtor, brunsås och vegetariska frikadeller. De två sistnämnda är de jag kommer berätta hur jag gjorde, eftersom det är de komponenter som vanligtvis innehåller kött. Två punkter innan jag börjar skriva receptet:
1) Att byta form på potatisen och ärtorna går minst lika bra (alltså ärtmos och kokt potatis).
2) Vegetariska KÖTTbullar lät fel, så jag kallar dem frikadeller. 

Vegetariska frikadeller - cirka 4 portioner tror jag det blev

Vad?
100 gram finhackad sötmandel 
1,5 dl riven ost (jag hade präst, blir säkert bra både om du väljer dyrare eller billigare variant)
1,5 dl ströbröd 
2 rivna morötter 
150 gram kantareller 
2-3 pressade vitlöksklyftor 
Salt 
Peppar 
Persilja 
3 ägg 
1 buljongtärning 

Hur? 
- Stek kantarallerna och se till att spara allt vatten som går ur dem i en skål. 
- Hacka kantarellerna och blanda med de rivna morötterna, osten, sötmandeln, ströbrödet, vitlöken och äggen i en bunke. 
- Krydda efter tycke. 
- Rulla ihop till bollar, ganska små. 
- Koka upp en liter buljong. 
- Sjud försiktigt frikadellerna i buljongen i ungefär 6 minuter. Sen är de hårda och redo att stekas på hög värme i smör. 

Brunsåsen

Vad? 
5 dl grädde 
Vattnet som blev kvar från stekningen av kantarellerna 
Soja 
Dijonsenap 
Salt 
Peppar 

Hur? 
Jag gillar att såsen inte är så fast, så jag brukar bara koka upp grädden och sen sänka värmen och vispa typ hela tiden medan jag blandar i kryddorna. Det blir jättebra med svampvatten istället för kalvfond. De andra kryddorna vill jag egentligen inte säga hur mycket du ska ha av, för det känns som att det är upp till dig. Men smaka av mycket och ofta så blir det nog bra... 


En vegetarisk hushen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar